One foot in the world and the other in the stillness
Z2o Sara Zanin Gallery Rome (IT)
February 20th April 16th 2016
Solo show
Ph Sebastiano Luciani
On a lovely and far-wandering walk a thousand useful and usable thoughts occur to me. Shut in at home I would miserably decay and wither. Walking is for me not only healthy, and lovely, it is also of service and useful. A walk advances me professionally, and provides me at the same time also with amusement and joy; it refreshes me and comforts and delights me, is a pleasure for me, and simultaneously, it has the peculiarity that it allures me and spurs me on to further creation, since it offers me as material numerous small and large objectivities upon which I later work at home, diligently and industriously. A walk is always filled with significanty phenomena, which are valuable to see and feel.
(Robert Walser, The Walk)
Alessandro Roma plays with the notions of perceiving what is undefined: if on the one hand his works are linked to the classic themes of landscape painting tradition, on the other hand they explore their boundaries and shirk formal techniques in favour of an on-going melding between memory and imagination. Nature, Roma’s preferred theme, is interpreted as an enchanted place where on-going and unforeseeable metamorphoses take place, generated by the unpredictability of a “free” vision and at the same time by the attempt to fix them, through mastery, in new formal structures.
Signs of natural, not fully recognisable shapes leave enough room for viewers to constantly and newly re-interpret the image. His works tend to elicit a special kind of catharsis of the eye, by inviting the viewer to plunge into a personal labyrinth of memories, references, and suggestions. Images lead towards a state between slumber and wakfulness we could define as reverie. Imagination plays a central role in the artist’s practice: both at the onset of the work production and in its fruition. These are instants of a fragmented space capable of recomposing itself – rather magically, in a dream-like unit within a resonating balance where the subconscious dimension
It
Le prolisse passeggiate mi ispirano mille pensieri fruttuosi, mentre rinchiuso in casa avvizzirei e inaridirei miseramente. L’andare a spasso non è per me solo salutare, ma anche profittevole, non è solo bello, ma anche utile. Uma passeggiata mi stimola professionalmente, ma al contempo mi procura anche uno svago personale; mi consola, allieta e ristora, mi dà godimento, ma ha anche il vantaggio di spronarmi a nuove creazioni, perché mi offre numerose occasioni concrete, più o meno significative, che, tornato a casa, posso elaborare con impegno. Ogni passeggiata è piena di incontri, di cose che meritano d’essere viste, sentite.
(Robert Walser, La passeggiata)
Alessandro Roma gioca con i concetti di percezione dell’indefinito: se da una parte le sue opere si ricollegano ai temi classici della tradizione pittorica legata al paesaggio, dall’altra ne indagano i limiti e ne eludono le tecniche formali a favore di una continua fusione tra memoria e immaginazione.
La natura, tema d’elezione per Roma, è interpretata come luogo magico in cui avvengono continue e imprevedibili metamorfosi generate dall’imprevedibilità di una” libera ” visione e e al contempo dal tentativo di fissarle, dominandole, in nuove strutture formali. Indizi di forme naturali, non totalmente riconoscibili lasciano allo spettatore lo spazio per una sempre nuove interpretazioni dell’immagine.
I suoi lavori tendono a sollecitare una speciale forma di catarsi dell’occhio, invitandochi guarda a immergersi in un personale labirinto di ricordi, riferimenti e suggestioni. Le immagini conducono in una condizione tra sonno e veglia che potremmo definire trasognamento L’immaginazione ha un ruolo centrale nella sua pratica: sia nella genesi della produzione del lavoro sia nella sua fruizione. Sono attimi in uno spazio frammentato, capace, quasi magicamente, di ricomporsi in un’ unità onirica in vibrante equilibrio in cui la dimensione inconscia assume un valore portante.
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